De Levensgenieter als ondernemer

De Levensgenieter als ondernemer is gericht op plezier en avontuur. Hij is de levensgenieter die door deze focus pijnlijke zaken vermijdt. Hij ervaart de wereld als een grote uitdaging en een avontuur. Hij heeft veel ideeën, wil veel ervaringen opdoen, houdt veel van eten, leuke dingen, mooie vrouwen of mannen en veel lol maken. Doordat hij veel wil genieten, is hij ook een uitsteller die de dingen niet afmaakt, want dat is vaak hard werken en pijnlijk.

Een ondernemer die visionair is, met een brede belangstelling.

Hij is de visionair die een brede belangstelling heeft. Een generalist. Hij kan overal over meepraten, maar weet vaak te weinig om zich echt te kunnen verdiepen. Een conceptdenker. Er is bij hem sprake van een korte aandachtscurve, waardoor zijn aandacht snel verslapt. Deze persoonlijkheid is snel verveeld, heeft al talloze hobby’s gehad en vaak ook veel banen. Alles snel beginnen en weinig afmaken. Een leven vol met losse eindjes. Verandering doet denken aan avontuur en alles lijkt weer een nieuwe uitdaging die aangegaan moet worden. Hij is erg goed in het combineren van ideeën, verbanden leggen en het tot stand brengen van nieuwe impulsen. En hij kan erg goed andere mensen stimuleren om tot grote(re) prestaties te komen. Hij delegeert vaak wat hij zelf niet aangenaam vindt om te doen.

Wat drijft en vermijdt deze ondernemer?

Streven: plezier, leuke (toekomst)plannen en opties.

Vermijding: pijn en vervelende gevoelens.

Verslaving: gulzigheid en onmatigheid, verslaafd aan leuke opties.

Verdediging: rationalisatie.

Een ondernemer die kan praten als Brugman.

De Levengenieter, de avonturier, kan praten als Brugman. Het is zeer moeilijk om hem vast te zetten in een discussie. Met zijn verdedigingsmechanisme rationalisatie vermijdt hij emotionele pijn om zijn zelfbeeld “ik ben gelukkig” in stand te houden. Hij is briljant in brainstorm-vergaderingen, want hij heeft overal een plausibele verklaring voor en zet ieder probleem weer om in een mogelijkheid. Hij is in staat om alles wat krom is, recht te praten. Hij is de geboren verkoper. Een geboren optimist in hart en nieren. Zijn motto is: waar een wil is, is een (om)weg.

Kernovertuiging: ik word niet aardig gevonden.

Overcompensatie: geaccepteerd en aardig gevonden willen worden.

Grootste angst: iets te missen in het leven.

Grootste verlangen: bevredigd te worden, blij zijn en altijd gelukkig zijn (koestering).

Grootste uitdaging: altijd gelukkig willen zijn loslaten.

Hoofdemotie: gebrek aan zelfvertrouwen

Blinde vlek: zijn huidige beperkingen.

In het oog springende eigenschappen van deze ondernemer.

  • Is gefascineerd, de wereld is fascinerend
  • Functioneert minder goed wanneer hij niet enthousiast is
  • Hij vindt het buitengewone aantrekkelijk en het gewone saai
  • Is veelzijdig en ziet veel invalshoeken om iets te benaderen
  • Ziet diverse opties en is niet voor één gat te vangen
  • Is een vlotte prater en boeiende verteller
  • Kan ideeën genereren
  • Verlegt grenzen en is gericht op mogelijkheden en ziet potentieel
  • Hij ontwikkelt makkelijk een nieuwe visie
  • Heeft moeite met routine, beperkingen, maatregelen, ernst en grenzen
  • Praat veel over emoties, maar toont ze zelden

Bekijk ook de andere types:

De Perfectionist | De Helper | De Winnaar | De Romanticus | De Waarnemer |

| De Loyalist | De Levensgenieter | De Baas | De Bemiddelaar |