De Loyalist als ondernemer is gericht op zekerheid. Een angstige persoonlijkheid. Hij ervaart de wereld als een gevaarlijke plek en ziet vaak beren op de weg (die er meestal niet zijn). Hij heeft een fixatie voor problemen. Bij onzekerheid ontstaat er angst voor het onzekere en zoekt hij direct zekerheid, vooral bij andere mensen. Hij is een gezellig type, die zich graag omringt met goede vrienden.
Een ondernemer die altijd op zoek is naar zekerheid.
Hij kan anderen bang maken, maar wil zelf graag weer geruststelling dat het allemaal wel meevalt. Dit type ondernemer heeft een ambivalente houding ten opzichte van de autoriteit. Hij accepteert de autoriteit of gaat er dwars tegenin. Meestal accepteert hij de autoriteit en onderzoekt zo nu en dan of de autoriteit wel zo loyaal is naar hem toe. Deze ondernemer is loyaal in hart en nieren en heeft graag duidelijke richtlijnen en regels, waaraan iedereen zich dient te houden; of diegene nou klant is, leverancier of medewerker. Vooral duidelijkheid stelt hij erg op prijs. Deze persoon hoort de onuitgesproken intentie achter iemands woorden. De verborgen agenda. Hij is dan ook een wantrouwig type. Een harde werker, die loyaal zijn werk doet.
Wat drijft en vermijdt deze ondernemer?
Streven: zekerheid en veiligheid. Bij een groep willen horen.
Vermijding: onzekerheid, risico’s en onduidelijkheid.
Verslaving: angst, twijfel, dingen die misgaan en verborgen agenda’s.
Verdediging: projectie.
Een ondernemer die zijn schuld het liefst afschuift naar een ander.
De Loyalist verdedigt zich door te projecteren. Het toeschrijven van zijn eigen gedachten en gevoelens aan derden. Het ergste voor hem is om ergens de schuld van te krijgen. Om dat af te wenden, speelt hij snel de bal terug. Door te projecteren voelt hij zijn diepste angst niet.
Kernovertuiging: ik kan het niet en sta daar alleen in.
Overcompensatie: samen als groep zijn we sterk.
Grootste angst: buiten gesloten te worden.
Grootste verlangen: zekerheid te hebben.
Grootste uitdaging: te vertrouwen op zichzelf, stoppen met het dwangmatig loyaal zijn.
Hoofdemotie: angst.
Blinde vlek: klagen.
In het oog springende eigenschappen van deze ondernemer.
- Loyaliteit is een hoog goed, afspraak is afspraak
- Vindt de praktische toepasbaarheid belangrijk, hij moet weten wat ie er mee kan
- Vindt kracht van belang, je moet in deze maatschappij sterk staan
- Is punctueel in concrete uitvoering van taken
- Kan fouten goed detecteren
- Is goed is het ontwerpen van structuur en procedures
- Zoekt naar concrete oplossingen
- Heeft een hoog tempo van denken en meestal ook van doen en spreken
- Kan de omgeving snel afscannen op wat er is, wie er zijn en of er wat loos is
- Moeite met fouten maken
- Moeite met toegeven van eigen tekortkomingen
Bekijk ook de andere types:
| De Perfectionist | De Helper | De Winnaar | De Romanticus | De Waarnemer |
| De Loyalist | De Levensgenieter | De Baas | De Bemiddelaar |