The MentaFiscalist is altijd op zoek naar aantrekkelijke diensten en producten van derden, die ZZP’ers en freelancers kunnen helpen en ondersteunen tegen een redelijke prijs. InfoMarketeers is zo’n aanrader, de website van het bedrijf van Linda Spaanbroek.
Om een indruk te geven, vind je hieronder een artikel van Linda.
Acquisitie van nieuwe klanten: hoe het boemerangeffect je helpt
Zit je in de situatie dat je bedrijf niet de groei doormaakt die je verlangt?
Je haalt misschien niet zoveel klanten binnen als je graag zou willen en je omzet stijgt niet in het tempo dat je graag zou zien. Je ploetert voor je gevoel al jaren als het gaat om acquisitie van nieuwe klanten. Terwijl je droomt van rust en een regelmatige klantenstroom.
Het zou best eens kunnen dat je te weinig rekening houdt met het boemerangeffect in marketing.
Bij het aantrekken van klanten krijg je terug wat je ‘eruit gooit’. Ben je bang om jezelf te laten zien, dan tref je potentiële klanten die twijfelen aan jou of je dienst. Vind je het moeilijk om voldoende geld voor je dienst te vragen, dan merk je dat mensen je ‘duur’ vinden.
Hierbij speelt nog iets anders dat het waard is om in de gaten te houden. Als je vanuit je deskundigheid een verandering wilt bewerkstelligen waar je klanten niet aan toe zijn, voelt acquisitie plegen als zwemmen tegen de stroom in. Jij ziet wat anders kan of fout dreigt te gaan en wilt dit verbeteren. Op onbewust niveau straal je uit dat je mensen wilt veranderen. En ook hier geldt het boemerangeffect: zend jij uit dat ‘het anders moet’, dan krijg je terug dat jij ‘anders moet’ en blijkt het moeilijk om een gestage stroom klanten op gang te houden.
Gelukkig kun je het boemerangeffect ook in je voordeel gebruiken met deze vijf tips!
1. Werp waardevolle informatie richting potentiële klanten. Ik weet het, dit zeg ik bijna elke week ;-). Maar niet voor niets, want het is als dienstverlener dé sleutel tot naamsbekendheid en een expertstatus. En in het kader van het boemerangeffect geldt dat als je werkelijk vrijblijvend waarde biedt, die waarde bij je terug komt in de vorm van klanten.
2. Mik feilloos op je ideale klant. Wanneer je probeert iedereen te raken, is de kans groot dat je zelden in de roos schiet. Zodra je precies weet met wie jij het fijnste werkt en het beste resultaat boekt, komen dergelijke klanten naar je toe. En zou het niet heerlijk zijn om alleen te werken met die ideale klanten waarbij het jouw dienst optimaal aansluit?
3. Gooi de wereld in dat je klanten zoekt. Wij zijn daar soms te verlegen in, omdat hier altijd het risico in zit om afgewezen te worden. Maar alleen als je duidelijk aangeeft met wie je wilt werken, kunnen zij op je af komen. Dus nodig bezoekers van je website uit je te bellen voor een afspraak, vraag je Ezine Nieuwsbrief-lezers om mee te doen aan je training en zeg ronduit “ik kan je helpen” in een telefoongesprek met een potentiële klant. Ook deze ‘worp’ boemerangt terug in de vorm van klanten.
4. Straal uit dat je weet wat het probleem van je klanten is. Niet het probleem dat jij ziet, maar het probleem dat zij ervaren. Als jij je in hen verplaatst, komt dit terug in de vorm van een ‘zeker weten’ vanuit je klanten dat jij hen kunt helpen.
5. Mik op de juiste hoogte door te weten wat je waard bent. Zorg dat je kunt praten over de resultaten van je dienstverlening en kies een prijs die daar bij past. Als jij zelfvertrouwen hebt over en staat voor de prijs die je vraagt, zullen klanten jouw prijs accepteren.
Kortom: het boemerangeffect in marketing maakt dat terug komt wat je ‘eruit gooit’. Geen marketing = geen klanten. Geven = krijgen. Laat jezelf zien, boemerang jezelf de wereld in om je ideale klanten ervoor terug te krijgen. Met, uiteraard, de hoge(re) omzet!